Spolmunstycken / Dysor för högtryck
Vi kan erbjuda spolmunstycken/dysor för högtrycksspolning från små köksavlopp (15-20mm) och upp till enorma vägtrummor (4000mm).
Används framförallt av spolbilar,högtryckstvättar,högtrycksanläggningar m.m.
I vårt sortiment av spoldysor erbjuder vi mängder av olika varianter för högtrycksspolning.
Det finns många olika storlekar och dimensioner på spoldysor som man använder.
1/8",1/4",3/8" där man finner stoppdysa,dragdysa och roterande spoldysor m.m
1/2", 3/4",1" och 1 1/4" här kommer det större och mer avancerad alltifrån rotskärare och bromsroterande spolmunstycken.
Rallab samarbetar med världsledande tillverkare av spolmunstycken och har stora egna lager men kan även leverera spolmunstycken från tillverkarna direkt till er som kund.
Vid beställning av större spolmunstycken är det viktig att man anger BAR,MIN/L och slanglängd (även typ av spolslang om det är gummislang eller termoplast spolslang.
Nedan finner ni mer teknisk och allmän information om våra spoldysor:
Spoldysor används framför allt av spolbilar, högtryckstvättar, högtrycksanläggningar m.m.
Dysorna som säljs hos oss behöver vatten för att kunna drivas runt.
RALLAB försöker ha ett brett sortiment av spoldysor av alla dess former.
Vi använder oss av flera av de ledande dys leverantörerna ute i Europa för att kunna hitta just den dysan som passar bäst för ert behov.
De dysor som används till mindre avlopp är för de mesta gjort av materialet rostfritt stål som gör att livslängden på dysan förlängs avsevärt.
Roterandedysa som gör att strålen rör sig i och med att dysan snurrar.
Dragdysa som innebär att alla spolhål är bakåt och drivande.
Stoppdysa används för att spola upp/bort stopp i avloppsledningar., frontspolning samt bakåtspolning för driv.
Isdysa där spolmunstycket är lämplig att använda till tunnare rötter, rörtryckning, Is i rör eller vid stopp.
Skötsel
Det händer att det blir stopp i något hål i munstycket och antingen stannar det, eller varvar det upp för mycket beroende på vilket hål som blir igensatt. Beläggningar inuti kan också vara en orsak till att det snurrar dåligt.Gör så här:
Dela munstycket och rengör med scotteduk den tar alla beläggningar och ev. små grader m.m. Likadant med hylsan.Använd ex. rensnålar till migsvets för att rensa bort beläggningar och stopp i hålen, och blås rent allt innan montering igen.På dom små munstyckena måste gängan låsas med Loctite D16 och D12. Detta är mycket viktigt. Annars är det risk att skruven lossnar. Speciellt om ni vänt hylsan till spolriktning framåt. Använd Loctite 243, och tänk på att härdningstiden är lång eftersom det är i rostfritt material. Låt gärna stå över natten, men minst 3 timmar
Vid lite större dysor som 1” finns olika alternativ som Bomber, Rotskärare, knackdysor paddor m.m. som gör jobbet otroligt bra vid rätt inställning av dysan till bilen som används.
Spolmunstyckena kan med fördel användas tillsammans med Rallabs kanalspolslangar.